måndag 29 april 2013

Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell


"Det som berättas i den här i historien har hänt.
Det händer här, i den här staden, i de här kvarteren,
bland de människor som har sina liv här.
I en stad där de flesta fortsatte att leva sina liv som om
inget hänt började unga män insjukna, tyna bort och dö.
Jag var en av dem som överlevde.
Det här är min och mina vänners historia."

Jag vet inte om Du, som jag, såg serien på SVT? Inte blev jag besviken av serien och efter att ha läst de två första delarna av trilogin så kan jag bara säga till dem som skapade serien: Bravo. I böckerna får du dock så mycket mer, händelser som inte tas upp i serien, förklaringar till vissa funderingar du haft under seriens gång. Även om du inte har sett serien på TV så lovar jag att du inte blir besviken. 

Del 1: Kärleken
Här börjar resan för de två huvudpersonerna, Rasmus och Benjamin. Rasmus en värmländsk pojke som under hela sin uppväxt behandlat som skit, då samhället runt omkring honom har tyckt att han varit annorlunda. Denna stereotypa bild av samhället driver honom till att han så fort han slutat gymnasiet ge sig i väg till Stockholm, där man får vara den man är - anonymiteten lockar. I Stockholm bor han hos sin moster och studerar på Universiteten för att få CSN-lån. 

Benjamin i sin tur bor redan i Stockholm, där han växt upp. Han och hans familj är medlemmar i Jehovas vittne och det är genom dem som han lever sitt liv. Benjamin är pinjonär och går sina timmar varje månad i tjänst, där han går dörr till dörr och predikar om gud. Det är i samband med det som han möter Paul som kommer att förändra hans världsbild. Det är genom Paul, en julaftonskväll, som dessa två individer - Rasmus och Benjamin - möts och inget blir som det en gång varit.


"Och, framför allt, våga smyga sin hand i Rasmus hand och låta sig ledas av denne man som var lika vilse som han själv, genom den folktomma staden till en plats han förut aldrig varit - allt medan snön föll och föll och lade sig som ett mjukt och vänligt täcke över allt och alla." (s. 179, del 2)

Del 2: Sjukdomen
Det är nu den farliga sjukdomen AIDS eller Bögpesten som den kallas har kommit till stan. Alla är rädda för den och vill att bögarna med viruset ska hamna i arbetsläger eller åtminstone bära en markering som visar att de är smittbärare. Sjukdom, synd och orenhet blev sammankopplade och där man som bög straffades för sin läggning. Dessa händelser påverkar alla karaktärerna på olika sätt och en rädsla börja väckas om vad som rätt eller fel.

Denna del är mycket mörkare än den första, men karaktärerna behåller sin humor speciellt Paul. Du får följa med både Rasmus och Benjamin när de ska "komma ut ur garderoben". Mycket av berättelsen ägnas dock åt karaktären Reine och hans färd från barnsben till hans död. Alla har en egen historia om sin uppväxt, där ingen är den andres lik.

Jag ser redan fram emot sista delen som kommer i sommar, vill verkligen veta mer om denne Paul och vad som format honom att vara en sådan glad och humoristisk kille, som tar livet med en klackspark!

Första gången jag tog upp en bok av Gardell tänkte jag "kan han skriva? Han är Stå-upp komiker…". Sedan dess har jag aldrig varit besviken på Gardells alster(har dock inte läst Om Gud/Jesus)! Han kan i en mörk berättelse fortfarande behålla glimten i ögat, som enligt mig är hans trademark. Gardell väljer alltid att ha en karaktär med en humoristisk inställning, vilket även representerar honom själv. Den bild jag fått av honom genom åren kan man se i de olika karaktären i hans böcker, inte heller är denna svit ett undantag här.


Inga kommentarer: