torsdag 4 juli 2013

Den store Gatsby av F Scott Fitzgerald


År 1925 kom denna lilla bok på cirka 149 sidor ut, men det gör den inte mindre intressant att läsa utan den ger dig som läsare en inblick på hur USA och dess överklass hade det innan depressionen 1929. I boken får vi följa Nick Carraway som flyttar till New York för att bli aktiemäklare.Där bosätter han sig på Long Island, granne med den omtalade och gåtfulle Jay Gatsby. Nick börjar umgås med sin släkting Daisy och hennes man Tom Buchanan, i sällskap av dem får han höra mycket om sin granne Gatsby. Själv ser han aldrig till honom utan endast han storslagna fester varje kväll. 

För mer än 10 år sedan hörde jag mycket om boken i olika filmer och bestämde mig för att läsa den och då på originalspråket - engelska. Jag var så besviken efter att ha läst den, då den i filmerna höjts till skyarna. Nu när jag såhär några år senare läser om den och då på svenska, har min uppfattning ändrats: den är faktiskt riktigt bra, trots att jag läste den med svenska översättningen från 1946 - visst kunde jag verkligen bli fundersam när vissa ord dök upp i konstiga sammanhang, men det var lite charmigt! Som tur är kan du själv läsa den som e-bok i nyöversättning här! För att göra en kort sammanfattning av boken har jag ett otroligt bra citat från den:

"Så strävar vi fram som båtar mot strömmen, ständigt drivna tillbaka mot det förgågna."(s. 149)

Känner du inte för att läsa den helt själv utan vill få lite extra grädde på jordgubbarna, så vill jag tipsa om ett radioprogram i P1 som heter Bokcirkeln. Vill du inte leta upp den själv så har du den här. Du kan även ladda ner SR:s app och lyssna på programmet rätt i telefonen, när du sitter på tåget eller bussen, sök bara efter SR(Sveriges radio) i din app-affär, så hittar du den där - den är gratis!

Och när du har läst boken kan du ju alltid se någon av  filmatiseringarna eller spela spelet!


Inga kommentarer: