måndag 18 mars 2013

Bonjour tristesse av Francoise Sagan


"Denna nya känslan som förföljer mig med sin bitterhet och sin sötma nämner jag endast med tvekan vid det vackra, allvarliga namnet sorg."

Så börjar inledningen av denna lilla bortglömda skatt om Cècile och hennes sjuttonde sommarlov. Cècile är en ung, mogen och livsnjutande flicka som drömmer om glamour, kärlek och en tryggad framtid. Sitt sommarlov tillbringar hon med sin far, också han en livsnjutare med siktet inriktat på unga kvinnor och vin, på Riveran för att njuta av livet tillsammans med Elsa, Cèciles fars dåvarande älskarinna. Till detta paradis dyker den jämnårige parisiskan Anne, en gammal väninna till Cèciles mor, upp för att förändra allt. Anne och Cèciles far bestämmer sig för att gifta sig. Cècile känner sig hotade av dessa förändringar och bestämmer sig för att göra sig av med Anne.

När jag läste boken kunde jag inte tro att författaren är blott  18 år när hon skriver den. Sagan skriver insiktsfullt och berörande att jag inte kan annat än att sugas in i berättelsen och blir en del av den. Av sin samtid sågs hon vara ett underbarn  och skrev många texter fram till sin bortgång 2004. När Bonjour tristesse kom ut på 50-talet ansågs den vara skandallös och författarinna betraktades vara ett dåligt föredöme,  med en berättelse om en ung kvinna som tar en äldre man till sin älskare och njuter av det. 

Inga kommentarer: