fredag 30 april 2010

Bombi Bitt

Jag har läst den enastående kultboken; Bombi Bitt och jag. Fritiof Nilsson Piraten var en av Sveriges förnämste författare, förutom denna har han bland annat skrivit: Bokhandlaren som slutade bada, Flickan med bibelspråken, Historier från Österlen etc. Han har även skrivit en efterföljare till Bombi Bitt och jag; Bombi Bitt och Nick Carter.
Piraten har en berättarstil och humor som fått många efterföljare t.ex. Frans G Bengtsson.
Den korta romanen på knappt 200 sidor är lite av en självbiografi av Piraten, lite av en samling av hans roligaste barndoms äventyr. Hela boken börjar med att Eli berättar lite om sin uppväxt i den lilla skånska byn Thosterup. "Han var en vanartig son", tills han träffade Bombi Bitt då förstås. Bombi Bitt var 3 år äldre än Eli och hans barndomshjälte, "han gjorde som den naturligaste sak i världen allt det, som var så strängt förbjudet för mig." Allt umgänge med Bombi Bitt var strängt förbjudet av omtänksamma föräldrar. Självklart var Eli stolt av att vara vän med denna rebell. Han hade alltid spännande äventyr på gång och kände många ovanliga vuxna personer.
Boken är uppdelad i 5 kapitel: Introduktion, Fiskafänget, Kyrksilvret, Rävjakten och Kiviks marknad. En helt underbar bok, som jag starkt rekommenderar. Den har som sagts även filmatiserats till en miniserie, där Stellan Skarsgård faktiskt gjorde debut i rollen som Bombi Bitt. Denna serie kan jag även gott rekommendera!

Johan Spångberg ES 1C

Inga kommentarer: