onsdag 15 december 2010

För bra för att dö av Christina Whaldén

Såhär skriver Soha i BF 1B om boken efter att endast ha läst inledningen av boken:
Jag tyckte att titeln beskriver hela handlingen därför tycker jag att bokens titel är bra. Med bra menar jag att orden som är valda för titeln gör att läsaren får en kort, intressant och hastig inblick i bokens innehåll.

I boken skrivs det:
” Hon granskar sig själv skoningslöst.”
”Vad fet hon är”
” Vågar inte ställa sig på vågen och kolla om det är så”
”Hon är så ful”
” Vad är det för barnsligheter att stå och glo på sig själv naken framför spegeln”
” Håller hon på och blir dum på riktigt nu?”
” Tokig?”
”Är det så?”
” Hon som är så ful”
” Och i USA är alla så feta, där skulle hon säkert smälta in bra”
Om hon bara överlever i skolan och lyckas ta sig både på och av bussen utan att bli nedslagen eller spottad på, då har hon ännu en natt till sitt förfogande”

Det intryck som jag får är en medkänsla men även ett intresse för att läsa vidare, och se hur behandlingen fortsätter. Det är en fascinerad och fängslande bok som gör att man får fler intryck som gör mig mer sugen på att läsa.

Jag upplever att huvudpersonen i boken inte kommer att ha det bra eftersom mobbningen aldrig kommer att sluta. Stella kommer aldrig ha ett bra liv. Denna föraning har jag eftersom dessa sorglösa och skrämmande kapitlarna gör att man har för sig att boken kommer att sluta dåligt.
Skriven av: Soha Diab Bf1b

Inga kommentarer: