tisdag 29 september 2009

Rödby- Puttgarden

Jag har varit i Rödby många gånger. Jag har t o m övernattat där en gång. Annars är det nog en plats man bara känner till som platsen där färjan till Tyskland startar. Hädanefter kommer jag nog att tänka på Tine och Jane när jag åker dit. Den här boken handlar alltså om Jane och Tine. De är systrar och bor tillsammans i en lägenhet i Rödby, där bor också Tines lilla dotter Ditte. De arbetar på parfymeriet (tax-freeshopen) på färjan mellan Rödby och Puttgarden. Det är Jane som helt odramatiskt berättar om sitt liv som kanske på ytan verkar trist och händelselöst. Här diskuteras män, arbetskamrater och allt som hör just det dagliga livet till. Det är inte lätt att få det vardagliga att bli fängslande men det lyckas Helle Helle verkligen med - detta är vardagsrealism när den är som bäst. Det går stillsamt fram i boken, men jag älskar formen. Det är det här man brukar kalla "diskbänksrealism", den enkla vardagen skildras utan omskrivningar i ofta korta enkla meningar. I Danmark har författaren Helle Helle blivit prisbelönt och hyllad och hennes stil liknas vid Hemingways.

På bilden Ernest Hemingway- berömd författare

Inga kommentarer: