måndag 20 oktober 2008

Det dina ögon ser

Christina Wahldén har kommit ut med ännu en intressant och angelägen bok. Christina Wahldén är författare och kriminalreporter, vilket ofta märks i hennes böcker där hon skriver utifrån offrets perspektiv och om bakomliggande orsaker. Hon skriver själv på förlagets hemsida "Mina idéer har hittills till största delen kommit ur verkligheten. Jag har knådat om och hittat på, men min drivkraft bottnar ofta i verkliga fall som jag har skrivit om i tidningen. Gruppvåldtäkter blev till Kort kjol, min första bok, och polisens förundersökning i mordet på Pela satte igång de tankar som sedan blev Heder. "
Det dina ögon ser handlar om att våga vittna och om hot mot vittnen. Tess drömmer om att köra de största grävmaskinerna och gräva de djupaste groparna och går lastbilsgymnasiet. En dag blir hon misshandlad i skolan av Bea i klassen. Tess blir sparkad i huvudet och förs medvetslös till sjukhus. Flera klasskamrater bevittnar händelsen, bland dem den tredje tjejen i klassen, Molly. Händelsen polisanmäls, men Molly är tveksam till att vittna, både av rädsla för hot från Beas pojkvän och att bli indragen i något som hon inte alls vill och hennes pappa förbjuder henne dessutom att vittna. De andra som såg på vågar inte ens ge sig tillkänna. Molly slits mellan att göra sina föräldrar till viljes och att ställa upp för sin kompis. Hon är rädd. Ska hon våga vittna?
Det är spännande att följa Mollys beslut. Boken är skriven på ett okomplicerat och lättsamt språk.


Inga kommentarer: